Cybercrime, een groot risico voor iedere ondernemer!

Cybercrime, een groot risico voor iedere ondernemer!

De afgelopen jaren hebben veel ondernemingen flink geïnvesteerd in de automatisering en digitalisering van hun bedrijf. Deze vernieuwingen brengen nieuwe risico’s met zich mee, risico’s waar niet vaak over na wordt gedacht: cybercrime.

Steeds vaker zien we in de media berichten dat overheidsinstellingen en ondernemingen het dupe zijn van cybercrime. Autogarages waarvan de persoonlijke gegevens van klanten worden gestolen, ICT van een notariskantoor dat is gehackt, tot een sms-bericht verstuurd uit naam van de Belastingdienst en leidt naar een virus. Het zijn slechts enkele vormen van cybercrime.

Deze nieuwe vorm van criminaliteit kan zorgen voor grote financiële gevolgen voor een ondernemer (zowel groot als klein!). Een Cyberverzekering kan je helpen om je bedrijf tegen dit risico te verzekeren.

Cybercrime?
Cybercrime is de naam voor ‘digitale criminaliteit’ en komt in vele varianten voor. Bij cybercrime worden doelgericht computers, servers, etc. aangevallen. Veelal om belangrijke data te stelen, een virus te verspreiden of om te frauderen.

Een cyberverzekering? Wat is dat?
Wanneer jouw onderneming het slachtoffer is van cybercrime kun je grote financiële risico’s lopen. Want wat als data van jouw bedrijf in de verkeerde handen terecht komt? Je kunt hiervoor niet alleen aansprakelijk worden gesteld, je kunt daarnaast ook nog een boete krijgen voor het lekken van data.

Met een cyberverzekering kun je je onderneming beschermen tegen de gevolgen van cybercrime.

Wat dekt een cyberverzekering?
De dekking van een cyberverzekering verschilt uiteraard per verzekeraar maar veelal is de financiële schade gedekt die het gevolg is van cybercrime of een datalek. Het gaat hierbij zowel om eigen kosten alsmede de schade die derden oplopen en vervolgens jouw onderneming hiervoor aansprakelijk stellen.

Verzekeraars bieden daarnaast vaak dekking voor juridische kosten en beschikken over een eigen hulpdienst in geval van een cyberaanval of datalek.

Opgebouwd uit verschillende onderdelen
Een cyberverzekering wordt opgebouwd uit verschillende onderdelen:

  • Voorkomen: ‘Voorkomen is beter dan genezen’. Samen met een adviseur van de verzekeraar wordt gekeken naar de digitale risico’s die je loopt. Zo kun je mogelijk betere beveiligingssoftware nodig hebben om je te beschermen.
  • Herstel: ben je het slachtoffer van cybercrime? Experts proberen in dat geval de schade zo snel mogelijk te herstellen. Bijvoorbeeld om je ICT weer te kunnen activeren of om je website bereikbaar te maken.
  • Vergoeding: vooraf is vastgelegd tot welk maximum bedrag je verzekerd bent. Je kunt aanspraak maken op een vergoeding als je schadeoorzaak gedekt wordt door je verzekeraar. Dit verschilt per verzeker.

Een cyberverzekering, ook voor mijn kleine onderneming?
Een cyberverzekering is anno nu voor ieder bedrijf belangrijk: groot en klein. Daarnaast zijn er sectoren die extra risico lopen omdat zij werken met de gegevens van klanten, geautomatiseerde processen hebben of diensten digitaal verlenen.

Meer weten? Neem contact met ons op!
Wil jij weten of een cyberverzekering jou kan helpen om risico’s beheersbaar te maken? Neem dan gerust contact met ons op! Wij werken met verschillende verzekeraars samen en beschikken over verschillende scans die helpen om jouw ondernemingsrisico’s goed in kaart te brengen.

 

Terug naar overzicht

Klanten aan het woord

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Enige tijd geleden waren wij voor onze groeiende bedrijven op zoek naar een nieuw verzekeringsadvieskantoor. Eentje waar persoonlijk contact, advies en service nog steeds hoog in het vaandel staat. Dat vonden wij bij Faas Assurantiën. De sterke betrokkenheid en het persoonlijke meedenken van het team van Faas Assurantiën geeft ons 100% geruststelling en vertrouwen.

Het kantoor waar we hiervoor zaten, werd steeds groter en onpersoonlijker. Wij kenden niemand meer en niemand kende ons meer. Personeel wist niet wat er speelde bij ons waardoor ze niet meer konden meedenken.

Lees meer

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Omdat ons vorige verzekeringskantoor het gevoel gaf dat wij een ‘nummer’ waren i.p.v. een klant hebben wij aan Faas Assurantiën gevraagd om ons verzekeringspakket door te lichten.

Door onze groei was het onduidelijk geworden welke verzekeringen er waren afgesloten, tegen welke voorwaarden en bij welke verzekeraar. Faas Assurantiën heeft alles voor ons uitgezocht, eerlijk en duidelijk advies gegeven en vervolgens een nieuw overzichtelijk pakket samengesteld.
Lees meer