Op reis tijdens een negatief reisadvies, ben ik nog verzekerd?

Op reis tijdens een negatief reisadvies, ben ik nog verzekerd?

Let op! Door nieuwe maatregelen van de overheid (26-07-2021) is de informatie van dit artikel niet meer up-to-date! 

Tijdens de persconferentie van 8 maart jl. heeft de  overheid bekend gemaakt dat het negatieve reisadvies voor de gehele wereld verlengd wordt tot minimaal 15 april. De boodschap van de overheid is duidelijk: ‘blijf in Nederland en ga niet op reis’.

Mogelijk worden de reisbeperkingen na 15 april versoepeld en krijgen verschillende landen ‘Code Geel’ (Let op! Veiligheidsrisico’s) in plaats van ‘Code Oranje’ (Alleen noodzakelijk reizen!). Maar wat als je al een reis hebt geboekt in de komende periode? Wat betekent dit voor je reis- en annuleringsverzekering?

Allereerst is het belangrijk dat je als reiziger heel waakzaam en goed voorbereid op reis gaat. De risico’s in het land van jouw bestemming kunnen heel anders zijn dan in Nederland. Daarnaast bestaat de kans dat gedurende je verblijf de gezondheidssituatie verandert. Informeer jezelf voor vertrek goed over de land van bestemming en de daar al geldende maatregelen via www.nederlandwereldwijd.nl.

Afreizen naar een land met een geel reisadvies?

Er wordt vanuit de overheid nagedacht om mogelijk na 15 april een aantal landen weer code Geel te geven i.p.v. Oranje. Reizen zou dan eventueel weer beperkt mogelijk zijn. Maar ook als je reist naar een land met een Geel reisadvies moet je heel oplettend en voorzichtig zijn.  Bij een nieuwe Corona-uitbraak moet je namelijk als reiziger zo snel mogelijk weer naar huis; met eigen vervoer, de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie. Wordt het opnieuw code oranje? Dan zal je nu zelf vervoer moeten regelen, tenzij je een pakketreis hebt geboekt bij een reisorganisatie. Zij hebben de plicht om voor hun reizigers te zorgen en mensen te repatriëren.

  • Als je naar een gebied reist met een geel reisadvies, dan biedt je reisverzekering dekking voor de zaken waarvoor je normaal ook verzekerd zou zijn;
  • Wijzigt het reisadvies terwijl je op je bestemming bent? Dan moet je met de eerstvolgende mogelijkheid naar huis. Blijf je langer? Dan vervalt de dekking van je reisverzekering;
  • Raak je besmet met het Coronavirus in het buitenland? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de alarmcentrale van je reisverzekering en de lokale autoriteiten. Wanneer je op bestemming in quarantaine moet en daardoor langer moet blijven,

Afreizen naar een land met een oranje/rood reisadvies?

  • Reis je naar een gebied met een oranje of rood reisadvies, dan ben je mogelijk niet verzekerd.
  • Er zijn reisverzekeraars die in zo’n geval helemaal geen dekking bieden. Maar ook zijn er reisverzekeraars die alleen dekking bieden voor risico’s die niet met Corona te maken hebben. Neem bij twijfel altijd vooraf contact op met ons of reisadviseur.

Annuleringsverzekering

Er zijn momenteel geen verzekeraars meer die nog annuleringsverzekeringen aanbieden waarin kosteloos annuleren mogelijk, is wanneer je niet op vakantie kunt vanwege de coronamaatregelen.. Aan het begin van de pandemie waren er nog wel verzekeraars die in hun polisvoorwaarden hadden staan dat de uitbraak van een epidemie of pandemie verzekerd was. Echter hebben inmiddels alle verzekeraars hun polisvoorwaarden aangepast en is deze dekking geschrapt.

Ga je op vakantie naar een land met code geel? Wees dan vooral waakzaam en goed voorbereid!

Vragen of twijfels? Neem contact met ons op!

Heb je vragen of twijfels over de dekking van je reis- & annuleringsverzekering? Neem dan contact met ons op! Wij staan voor je klaar.

Bron | Verbond van Verzekeraars & Nos.nl

Terug naar overzicht

Klanten aan het woord

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Enige tijd geleden waren wij voor onze groeiende bedrijven op zoek naar een nieuw verzekeringsadvieskantoor. Eentje waar persoonlijk contact, advies en service nog steeds hoog in het vaandel staat. Dat vonden wij bij Faas Assurantiën. De sterke betrokkenheid en het persoonlijke meedenken van het team van Faas Assurantiën geeft ons 100% geruststelling en vertrouwen.

Het kantoor waar we hiervoor zaten, werd steeds groter en onpersoonlijker. Wij kenden niemand meer en niemand kende ons meer. Personeel wist niet wat er speelde bij ons waardoor ze niet meer konden meedenken.

Lees meer

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Omdat ons vorige verzekeringskantoor het gevoel gaf dat wij een ‘nummer’ waren i.p.v. een klant hebben wij aan Faas Assurantiën gevraagd om ons verzekeringspakket door te lichten.

Door onze groei was het onduidelijk geworden welke verzekeringen er waren afgesloten, tegen welke voorwaarden en bij welke verzekeraar. Faas Assurantiën heeft alles voor ons uitgezocht, eerlijk en duidelijk advies gegeven en vervolgens een nieuw overzichtelijk pakket samengesteld.
Lees meer