Volledige handhaving op schijnzelfstandigheid

Volledige handhaving op schijnzelfstandigheid

Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst volledig handhaven op zogenaamde ‘schijnzelfstandigheid’. Schijnzelfstandigheid houdt in het kort in dat iemand zich presenteert als zelfstandig ondernemer terwijl er volgens het arbeidsrecht sprake is van een dienstverband. Er zijn in Nederland veel ondernemingen en organisaties die mensen inhuren als ZZP’er voor werkzaamheden die zij niet zelfstandig kunnen uitvoeren.

De Belastingdienst gaat vanaf 2025 weer handhaven op schijnzelfstandigheid, in het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie). Dit betekent ingrijpende veranderingen voor ZZP’ers en ondernemingen en bedrijven die regelmatig ZZP’ers inhuren. Wanneer iemand als schijnzelfstandige wordt aangemerkt krijgt diegene mogelijk te maken met correctieverplichtingen en mogelijk belangrijke fiscale voordelen verliezen zoals de zelfstandigenaftrek.

Wat is schijnzelfstandigheid?
We spreken van schijnzelfstandigheid in situaties waarin een ZZP’er, ondanks zijn zelfstandige status, in de praktijk eigenlijk een werknemer is van een organisatie. De ondernemer lijkt zelfstandig, maar is het niet. In zulke situaties gaat een opdrachtgever (oftewel de werkgever) zijn verplichtingen uit de weg naar de Belastingdienst en de werkende toe.

Wanneer ben je schijnzelfstandige? 
Enkele kenmerken die kunnen wijzen op schijnzelfstandigheid zijn onder andere:

1. Gezagsverhouding
Bepaalt de opdrachtgever precies hoe een ZZP’er de opdracht uitvoert, bepaalt hij de werktijden en stuurt hij de ZZP’er nauwgezet aan? Dan spreken we van een gezagsverhouding.
2. Afhankelijkheid
Is de ZZP’er voor zijn inkomen grotendeels afhankelijk van 1 opdrachtgever? Dan spreken we van schijnzelfstandigheid.
3. Verplicht zelf uitvoeren
Ben je verplicht om zelf de klus uit te voeren en kun je bijvoorbeeld niet iemand ander sturen? Dan spreken we van schijnzelfstandigheid.
4. Vaste betalingen
Ontvang je een vaste vergoeding op vast gestelde tijdstippen? Dan lijkt dit alsof de opdrachtgever je iedere maand een salaris uitkeert en kan dit wijzen op schijnzelfstandigheid.
5. Gebruik middelen opdrachtgever
Ben je verplicht om middelen van je opdrachtgever te gebruiken? Bijvoorbeeld hun computer, bedrijfswagen of gereedschap? Dan kan dit wijzen op schijnzelfstandigheid.

 

Wat zijn de gevolgen van schijnzelfstandigheid?
Wanneer de belastingdienst je aanmerkt als schijnzelfstandige, dan kan dit flinke gevolgen hebben. Zowel voor jou als je opdrachtgever. Voor jou als ZZP’er betekent dit dat je mogelijk te maken krijgt met correctieverplichtingen en fiscale voordelen zoals de zelfstandigenaftrek kunt verliezen. Ook je opdrachtgever kan geconfronteerd worden met financiële gevolgen wanneer blijkt dat je eigenlijk in dienst bent, je opdrachtgever moet dan o.a. nog een aantal afdrachten doen richting de Belastingdienst waaronder loonbelasting en premies werknemersverzekering.

Voorkom schijnzelfstandigheid als ZZP’er
Wanneer je als ZZP’er problemen wil voorkomen is het belangrijk om schijnzelfstandigheid te vermijden. Dit kun je doen door:
1. Zorg voor een klantenkring en zorg dat je niet te afhankelijk bent van 1 opdrachtgever;
2. Zorg dat je de controle houdt over je opdracht en houdt de relatie tussen jou en je opdrachtgever professioneel;
3. In sommige situaties kan het gunstiger zijn om als werknemer in dienst te gaan i.p.v. opdrachten als ZZP’er uit te voeren.

 

Ga goed voorbereid in 2025 van start!
De Belastingdienst en de Kamer van Koophandel delen veel informatie met betrekking tot de schijnzelfstandigheid. Voorkom schijnzelfstandigheid, ga goed voorbereid 2025 in en voorkom zo boetes of naheffingen. Op de website van de Rijksoverheid kun je meer informatie vinden over het kiezen van de juiste contractvorm om schijnzelfstandigheid te voorkomen. Klik hier voor meer informatie.

Terug naar overzicht

Klanten aan het woord

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Enige tijd geleden waren wij voor onze groeiende bedrijven op zoek naar een nieuw verzekeringsadvieskantoor. Eentje waar persoonlijk contact, advies en service nog steeds hoog in het vaandel staat. Dat vonden wij bij Faas Assurantiën. De sterke betrokkenheid en het persoonlijke meedenken van het team van Faas Assurantiën geeft ons 100% geruststelling en vertrouwen.

Het kantoor waar we hiervoor zaten, werd steeds groter en onpersoonlijker. Wij kenden niemand meer en niemand kende ons meer. Personeel wist niet wat er speelde bij ons waardoor ze niet meer konden meedenken.

Lees meer

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Omdat ons vorige verzekeringskantoor het gevoel gaf dat wij een ‘nummer’ waren i.p.v. een klant hebben wij aan Faas Assurantiën gevraagd om ons verzekeringspakket door te lichten.

Door onze groei was het onduidelijk geworden welke verzekeringen er waren afgesloten, tegen welke voorwaarden en bij welke verzekeraar. Faas Assurantiën heeft alles voor ons uitgezocht, eerlijk en duidelijk advies gegeven en vervolgens een nieuw overzichtelijk pakket samengesteld.
Lees meer