Wordt een schoorsteenbrand vergoed als je je schoorsteen niet laat vegen? 

Wordt een schoorsteenbrand vergoed als je je schoorsteen niet laat vegen? 

Jaarlijks vinden er in Nederland zo’n 1.700 schoorsteenbranden plaats. Dat zijn er bijzonder veel. Maar ondanks het feit dat er jaarlijks zoveel schoorsteenbranden zijn, is het tot op heden in Nederland geen wettelijke verplichting om jaarlijks je schoorsteen te laten vegen.

Daarnaast gaan veel mensen er vanuit dat schade, veroorzaakt door een schoorsteenbrand, standaard is verzekerd op een opstalverzekering. Maar is dat ook zo, als je niet jaarlijks je schoorsteen laat vegen?

Schoorsteenbrand door rook- en roetdeeltjes
Een schoorsteenbrand ontstaat veelal als gevolg van rondvliegende rook- en roetdeeltjes die tijdens het stoken van je kachel of open haard, de schoorsteen in geblazen worden. Deze deeltjes kunnen makkelijk vlam vatten met een schoorsteenbrand tot gevolg.

Schoorsteenvegen niet verplicht, toch kan verzekeraar uitkering weigeren 
Er is in Nederland geen wettelijke verplichting om je schoorsteen te laten vegen en ook in de polisvoorwaarden van verzekeraars staat hier veelal niets specifieks over omschreven. Toch kan een verzekeraar van je inboedel- of opstalverzekering een uitkering na een schoorsteenbrand weigeren. Dit komt omdat er wel in de polisvoorwaarden staat beschreven dat je redelijkerwijs er alles aan moet doen om schade te kunnen voorkomen en beperken.

Veel verzekeraars beroepen zich bij een schadeclaim na een schoorsteenbrand op die omschrijving in de polisvoorwaarden.

Jaarlijks je schoorsteen laten vegen
Ook al is er geen wettelijke verplichting is het dringende advies om jaarlijks je schoorsteen te laten vegen. Laat dit doen door een erkende schoorsteenveger die is aangesloten bij de Algemene Schoorsteenvegers Patroonsbond (ASPB). Kijk voor aangesloten schoorsteenvegers op www.schoorsteenveger.nl

Schoorsteenbrand?
Naast het jaarlijks laten vegen van je schoorsteen zijn er veel meer tips om een schoorsteenbrand te voorkomen. Op de website van de brandweer krijg je goede tips en ook een duidelijk opdracht wat je moet dan in geval van schoorsteenbrand. Klik hier om het artikel te lezen.

Terug naar overzicht

Klanten aan het woord

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Enige tijd geleden waren wij voor onze groeiende bedrijven op zoek naar een nieuw verzekeringsadvieskantoor. Eentje waar persoonlijk contact, advies en service nog steeds hoog in het vaandel staat. Dat vonden wij bij Faas Assurantiën. De sterke betrokkenheid en het persoonlijke meedenken van het team van Faas Assurantiën geeft ons 100% geruststelling en vertrouwen.

Het kantoor waar we hiervoor zaten, werd steeds groter en onpersoonlijker. Wij kenden niemand meer en niemand kende ons meer. Personeel wist niet wat er speelde bij ons waardoor ze niet meer konden meedenken.

Lees meer

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Omdat ons vorige verzekeringskantoor het gevoel gaf dat wij een ‘nummer’ waren i.p.v. een klant hebben wij aan Faas Assurantiën gevraagd om ons verzekeringspakket door te lichten.

Door onze groei was het onduidelijk geworden welke verzekeringen er waren afgesloten, tegen welke voorwaarden en bij welke verzekeraar. Faas Assurantiën heeft alles voor ons uitgezocht, eerlijk en duidelijk advies gegeven en vervolgens een nieuw overzichtelijk pakket samengesteld.
Lees meer