Pakketten bezorgen met privéauto? Schade niet standaard verzekerd!

Pakketten bezorgen met privéauto? Schade niet standaard verzekerd!

De coronacrisis vraagt veel van ons allen en vooral ook van ondernemers. Restaurants die al wekenlang dicht zijn, musea en bioscopen die niet bezocht kunnen worden en sinds de harde lockdown ook de sluiting van ‘niet-essentiële’ winkels.

Gelukkig zien we dat flexibele ondernemers zich continue proberen aan te passen aan de omstandigheden en met creatieve ideeën en oplossingen komen. Maar welke gevolgen hebben die ideeën en oplossingen voor je verzekeringen?

Pakketbezorging
Sinds de harde lockdown waar Nederland in verkeerd zien we dat steeds meer ondernemers klanten de mogelijkheid bieden om producten thuis te laten bezorgen. In de horeca gebeurt dit al langer maar sinds de nieuwe lockdown wordt deze optie nu ook door winkeliers geboden.

Gebruik privéauto
Door de drukte bij pakketbezorgers worden producten steeds vaker door eigen medewerkers bezorgd waarbij gebruik gemaakt wordt van hun privé vervoermiddel. De polisvoorwaarden van de meeste particuliere autoverzekeringen staan echter niet toe dat een privéauto gebruikt wordt om pakketten te bezorgen. De verzekeraar ziet dit namelijk als koerierswerk en dit brengt een hoger risico met zich mee.

Schade en dan?
Wanneer er schade ontstaat tijdens het bezorgen van pakketten met een privé vervoermiddel kan dit nare gevolgen hebben.

De WA-dekking van de auto zal de schade vergoeden aan de tegenpartij, maar wanneer de auto wordt gebruikt voor koeriersdiensten zal de verzekeraar deze kosten vervolgens op de eigenaar van de auto proberen te verhalen.

Werkgeversaansprakelijkheid
Op grond van artikel 7:611 BW (goed werkgeverschap) is een werkgever aansprakelijk voor schade die aan een ander wordt toegebracht tijdens een dienstrit. Maar de werkgever kan deze schade niet verhalen op zijn Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven (AVB). Deze kent namelijk een uitsluiting voor schade die is toegebracht met of door motorrijtuigen

Kijken naar de dekkingsvoorwaarden?
Wanneer werkzaamheden van een ondernemer of het gebruik van een (privé) vervoermiddel wijzigen, is het raadzaam om naar de dekkingsvoorwaarden van de verzekering te laten kijken en deze aan te passen naar de huidige omstandigheden.

Heb je vragen over de dekking van je zakelijke of privé verzekeringen? Neem dan contact met ons op via 0252 422 823 of info@faasassurantien.nl Wij staan voor je klaar, ook nu!

Terug naar overzicht

Klanten aan het woord

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Enige tijd geleden waren wij voor onze groeiende bedrijven op zoek naar een nieuw verzekeringsadvieskantoor. Eentje waar persoonlijk contact, advies en service nog steeds hoog in het vaandel staat. Dat vonden wij bij Faas Assurantiën. De sterke betrokkenheid en het persoonlijke meedenken van het team van Faas Assurantiën geeft ons 100% geruststelling en vertrouwen.

Het kantoor waar we hiervoor zaten, werd steeds groter en onpersoonlijker. Wij kenden niemand meer en niemand kende ons meer. Personeel wist niet wat er speelde bij ons waardoor ze niet meer konden meedenken.

Lees meer

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Omdat ons vorige verzekeringskantoor het gevoel gaf dat wij een ‘nummer’ waren i.p.v. een klant hebben wij aan Faas Assurantiën gevraagd om ons verzekeringspakket door te lichten.

Door onze groei was het onduidelijk geworden welke verzekeringen er waren afgesloten, tegen welke voorwaarden en bij welke verzekeraar. Faas Assurantiën heeft alles voor ons uitgezocht, eerlijk en duidelijk advies gegeven en vervolgens een nieuw overzichtelijk pakket samengesteld.
Lees meer