Groeiende vraag naar rechtsbijstandsverzekeringen

Groeiende vraag naar rechtsbijstandsverzekeringen

Sinds de Coronacrisis zien wij de vraag naar rechtsbijstandsverzekeringen flink toenemen. De crisis zorgt voor veel onzekerheid bij mensen. Gaat de geplande vakantie wel door, kun je nog naar het concert van je favoriete artiest en welke zekerheid heb je rondom je werk en inkomen? Wanneer situaties leiden tot conflicten kan een rechtsbijstandsverzekering je normaal gesproken zekerheid geven door het bieden van juridische bijstand. Maar wat als je nog geen rechtsbijstandsverzekering hebt?

Een rechtsbijstandsverzekering is een belangrijke verzekering die veel zorgen en kosten kan voorkomen bij een juridisch conflict. Niet alleen bij situaties die zijn gerelateerd aan Corona. Denk aan bijvoorbeeld een ongeval waarbij er discussie is over de schuldige partij of aan een verbouwing waarbij de aannemer zijn werk niet goed aflevert. In veel gevallen kun je zaken in goed overleg afhandelen maar soms leidt een discussie tot een juridische procedure.

Met de onzekerheid die het Coronavirus met zich heeft meegebracht groeit de vraag naar rechtsbijstandsverzekeringen. Heb jij nog geen rechtsbijstandsverzekering en wil je er graag een afsluiten? Dan is het belangrijk om te weten dat er bij het afsluiten van een nieuwe verzekering geen dekking meer is voor juridische bijstand bij een conflict dat is gerelateerd aan Corona.

Corona is geen ‘onvoorziene gebeurtenis’.

Rechtsbijstandsverzekeraars bieden geen hulp bij een conflict dat al loopt op het moment dat je de verzekering af wilt sluiten. Daarnaast sluiten verzekeraars conflicten uit waarvan te verwachten is dat deze zal ontstaan. We noemen dat een ‘voorziene gebeurtenis’.

Sinds 9 maart 2020 zien rechtsbijstandsverzekeraars conflicten die gerelateerd zijn aan Corona niet meer als ‘onvoorziene gebeurtenis’. Er wordt in zo’n situatie dus ook geen juridische bijstand verleend. Wanneer je een rechtsbijstandsverzekering voor 9 maart 2020 hebt afgesloten, dan wordt deze bijstand veelal nog wel geboden.

Een wachttijd bij aanvang

Bij het afsluiten van een rechtsbijstandsverzekering hanteert een verzekeraar een wachttijd van een aantal maanden. Tijdens deze wachttijd kun je geen gebruik maken van juridische bijstand. Hoelang deze wachttijd is, verschilt per verzekeraar maar gemiddeld is dat 3 tot 6 maanden.

Keuze uit modules

Met een rechtsbijstandsverzekering verzeker je juridische bijstand bij een conflict. De verzekering wordt opgebouwd uit modules waarmee je je kunt verzekeren voor conflicten die in verschillende situaties kunnen ontstaan. Wij onderscheiden de modules:

  • Consument: verzeker je voor conflicten als consument;
  • Wonen & Burenrecht: verzeker je voor conflicten rondom je koop- of huurwoning;
  • Werk en Inkomen: verzeker je voor arbeidsgerelateerde conflicten of bijvoorbeeld over je uitkering of pensioen;
  • Verkeer: verzeker je voor conflicten die ontstaan zijn in het verkeer;
  • Fiscaal & vermogen: verzeker je voor conflicten over belastingen en vermogen.

Maar welke modules heb jij nodig en wat zijn de kosten? In een persoonlijk gesprek vertellen wij je er graag meer over.  De kosten voor een rechtsbijstandsverzekering zijn afhankelijk van je gezinssituatie en de gekozen modules, hoe uitgebreider de dekking hoe hoger de premie. Wil je op een later tijdstip een extra module toevoegen? Dan is dit veelal mogelijk!

Rechtsbijstandsverzekering afsluiten?

Recht hebben is iets anders dan recht krijgen en iedereen kan te maken krijgen met een juridisch conflict. Een juridische procedure brengt hoge kosten en uiteraard wil je goed advies en begeleiding krijgen. Een rechtsbijstandsverzekering kan je hierbij helpen.

Wij adviseren onze klanten om rechtsbijstand in hun verzekeringspakket mee te verzekeren met modules die zijn afgestemd op hun eigen situatie. Klik hier voor meer informatie of neem contact met ons op voor het afsluiten van en rechtsbijstandsverzekering.

Terug naar overzicht

Klanten aan het woord

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Enige tijd geleden waren wij voor onze groeiende bedrijven op zoek naar een nieuw verzekeringsadvieskantoor. Eentje waar persoonlijk contact, advies en service nog steeds hoog in het vaandel staat. Dat vonden wij bij Faas Assurantiën. De sterke betrokkenheid en het persoonlijke meedenken van het team van Faas Assurantiën geeft ons 100% geruststelling en vertrouwen.

Het kantoor waar we hiervoor zaten, werd steeds groter en onpersoonlijker. Wij kenden niemand meer en niemand kende ons meer. Personeel wist niet wat er speelde bij ons waardoor ze niet meer konden meedenken.

Lees meer

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Omdat ons vorige verzekeringskantoor het gevoel gaf dat wij een ‘nummer’ waren i.p.v. een klant hebben wij aan Faas Assurantiën gevraagd om ons verzekeringspakket door te lichten.

Door onze groei was het onduidelijk geworden welke verzekeringen er waren afgesloten, tegen welke voorwaarden en bij welke verzekeraar. Faas Assurantiën heeft alles voor ons uitgezocht, eerlijk en duidelijk advies gegeven en vervolgens een nieuw overzichtelijk pakket samengesteld.
Lees meer