Je vlucht gemist, je vlucht geannuleerd of je koffer kwijt door drukte op vliegveld… En nu?

Je vlucht gemist, je vlucht geannuleerd of je koffer kwijt door drukte op vliegveld… En nu?

Het is druk op de Nederlandse luchthavens, erg druk. Na 2 jaar van reisbeperkingen als gevolg van Covid-19, kijken veel vakantiegangers er weer naar uit om af te kunnen reizen naar hun vakantiebestemming.

Helaas hebben ook luchthavens te maken met een flink tekort aan personeel wat leidt tot chaotische situaties. Lange wachtrijen voor de security, vliegtuigen die vertraging oplopen of zelfs worden geannuleerd tot het kwijtraken van koffers. Het zijn berichten die we dagelijks voorbij zien komen in de media.

Maar wat als je je vlucht mist door de lange wachtrijen of als je vlucht wordt geannuleerd? Kun je dan je reis- of annuleringsverzekering aanspreken?

Je vlucht gemist door de lange wachtrij?
Op dit moment staan reizigers vaak uren in de rij voordat ze bij de security komen van de luchthaven en vervolgens richting hun gate kunnen gaan. Helaas is de wachtrij soms zo lang dat mensen hun vlucht missen. Helaas biedt je reisverzekering voor deze situatie geen dekking. Je vlucht is namelijk gewoon vertrokken en het is de verantwoording van de reiziger om zelf op tijd bij het vliegtuig te zijn…

Rechtsbijstandsverzekering kan hulp bieden
Mis je je vlucht door de lange wachtrij? Dan kun je hier uiteraard niets aan doen. Wel zou je mogelijk de luchthaven aansprakelijk kunnen stellen vanwege het feit dat je door de lange wachtrij (als gevolg van personeelstekort) je vlucht hebt gemist. Een luchthaven aansprakelijk stellen is lastig en een goede rechtsbijstandsverzekering kan je hierbij helpen.

Maar wil je hulp hebben van een rechtsbijstandsverzekering? Dan is het wel belangrijk dat je die verzekering al had op het moment dat je je vlucht mistte.

Vlucht geannuleerd?  
Is je vlucht geannuleerd wegens omstandigheden, of wordt je vlucht door de luchtvaartmaatschappij op verzoek van Schiphol? Ook in dit geval kun je geen aanspraak maken op  een vergoeding van je reis- of annuleringsverzekering.

Wanneer je vlucht wordt geannuleerd verzuimt de luchtvaartmaatschappij je namelijk hetgeen te bieden dat jij hebt gekocht: een vlucht van A naar B.

Pakketreis of losse ticket?
Wanneer je een pakketreis hebt geboekt waarvan de vlucht wordt geannuleerd dan moet je je wenden tot je reisorganisatie. Maar heb je een losse ticket geboekt? Dan dien je je claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Geen pakketreis maar samengestelde reis?
Wat als je je vlucht, hotel, huurauto, etc. lost hebt geboekt en niet een pakketreis? Als je vlucht in zo’n situatie wordt geannuleerd dan kun je de luchtvaartmaatschappij alleen aansprakelijk stellen voor de gemaakte kosten van je ticket. De overige reiskosten worden niet vergoed, ook niet door je reis- of annuleringsverzekering.

Koffer kwijt?
Ook rondom de afhandeling van koffers is het op luchthavens momenteel dramatisch. Dagelijks raken vele reizigers hun koffers kwijt.

Mocht je je koffer verliezen tijdens je reis, dan kun je de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen. Ook kun je mogelijk je reisverzekering aanspreken voor een bepaalde onkostenvergoeding. Om vergoeding van je reisverzekering te kunnen krijgen is het daarvoor wel belangrijk dat je de module ‘bagage’ hebt meeverzekerd op je reisverzekering.

Eenvoudig je koffer terugvinden?
Ook RTL Nieuws besteedde onlangs uitgebreid aandacht aan de chaos op luchthavens. Daarbij gaven ze slimme tips hoe je snel je kwijtgeraakte koffer terug kunt vinden. Klik hier voor het item.

Terug naar overzicht

Klanten aan het woord

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Sterke betrokkenheid en persoonlijk meedenken

Enige tijd geleden waren wij voor onze groeiende bedrijven op zoek naar een nieuw verzekeringsadvieskantoor. Eentje waar persoonlijk contact, advies en service nog steeds hoog in het vaandel staat. Dat vonden wij bij Faas Assurantiën. De sterke betrokkenheid en het persoonlijke meedenken van het team van Faas Assurantiën geeft ons 100% geruststelling en vertrouwen.

Het kantoor waar we hiervoor zaten, werd steeds groter en onpersoonlijker. Wij kenden niemand meer en niemand kende ons meer. Personeel wist niet wat er speelde bij ons waardoor ze niet meer konden meedenken.

Lees meer

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Zaken doen met mensen, niet met een callcenter

Omdat ons vorige verzekeringskantoor het gevoel gaf dat wij een ‘nummer’ waren i.p.v. een klant hebben wij aan Faas Assurantiën gevraagd om ons verzekeringspakket door te lichten.

Door onze groei was het onduidelijk geworden welke verzekeringen er waren afgesloten, tegen welke voorwaarden en bij welke verzekeraar. Faas Assurantiën heeft alles voor ons uitgezocht, eerlijk en duidelijk advies gegeven en vervolgens een nieuw overzichtelijk pakket samengesteld.
Lees meer